Πολυξένη Θεοδωρίδου

1 Οκτωβρίου 2014
theodoridou

Ξένια Θεοδωρίδου

xeniatheodor@yahoo.com

Η Ξένια Θεοδωρίδου πήρε δίπλωμα πιάνου με άριστα παμψηφεί και διάκριση από το Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης (τάξη Christine Fressinier). Συνέχισε σπουδές πιάνου στις Κρατικές Ανώτατες Σχολές Μουσικής στο Freiburg (τάξη Tibor Házay) και, με υποτροφία επίδοσης του Ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη», στην Karlsruhe (τάξη Sontraud Speidel), αποκτώντας παιδαγωγικό και μεταπτυχιακό δίπλωμα. Επιλέχθηκε επίσης να φοιτήσει στο Conservatοire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris με τους Michel Beroff, Jean-Philippe Collard, Anne Queffelec, Denis Pascal και τον πιανίστα του Ensemble Intercontemporain, Florent Boffard.

Σπούδασε μουσικολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, αποσπώντας επανειλημμένα υποτροφίες επίδοσης του Ι.Κ.Υ. και αποφοιτώντας με άριστα. Είναι διδάκτωρ Ιστορικής Μουσικολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. H διατριβή της με θέμα «Η μουσική δωματίου του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου ως το 1965, με έμφαση στα έργα σε τονικό ιδίωμα» (βαθμός «άριστα») εκπονήθηκε επίσης με υποτροφία του Ι.Κ.Υ και του κληροδοτήματος του Α.Π.Θ. στη μνήμη του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη νεοελληνική μουσική του 20ού αι., στην ευρωπαϊκή μουσική του ρομαντισμού και του α΄ μισού του 20ού αι. και σε μουσικοπαιδαγωγικές εφαρμογές. Συμμετείχε με ανακοίνωση με τίτλο “Emilios Riadis (1880-1935) – Yannis A. Papaioannou (1910-1989): Greek representatives of orientalism” στο Διεθνές Mουσικολογικό Συνέδριο Crossroads: Greece as an intercultural pole of musical thought (2011), και σε ημερίδα – αφιέρωμα στον Debussy (Συνδιοργάνωση του Δημοτικού Ωδείου Κορυδαλλού, του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», του Centre de Documentation Claude Debussy και του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, Δεκέμβριος 2012) με ανακοίνωση με τίτλο «Σημεία τομής κοινών αισθητικών κατευθύνσεων στη Sonate για φλάουτο, βιόλα και άρπα του Claude Debussy, το Κουαρτέτο σα Φαντασία του Μανόλη Καλομοίρη και στα έργα Nocturno AKI-Ντ 38 και Pastorale AKI-Ντ 48 για φλάουτο, βιόλα και άρπα του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου». Στα τεύχη 2010-2011 του περιοδικού Μουσική Εκπαίδευση δημοσιεύτηκαν άρθρα της με θέμα «Αναπνοή, σκέψη, τεχνική κατά την ερμηνεία στο πιάνο», που προέκυψαν από εργαστήριο που πραγματοποίησε στο 6ο Διεθνές Συνέδριο της Ε.Ε.Μ.Ε. με θέμα «Μουσική: παιδεύει, εκπαιδεύει, θεραπεύει» (2009).

Έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμα σεμινάρια πιάνου και μουσικής δωματίου, μεταξύ άλλων με τους György Kurtág, Paul Badura-Skoda, John Perry, Arbo Valdma, Δόμνα Ευνουχίδου, Martino Tirimo, Γιάννη Βακαρέλλη, Χρήστο και Κατερίνα Πολυζωίδη, Bernard Ringeissen, J. Lagarde κ.ά.

Έχει δώσει ρεσιτάλ πιάνου και μουσικής δωματίου σε ποικίλους συνδυασμούς στην Ελλάδα, Γερμανία και Αυστρία αποσπώντας επαινετικές κριτικές, με εμφανίσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα «Δημήτρια», στα Φεστιβάλ Σύμης, Sani Classic και «Γ.Α.Παπαϊωάννου» Καβάλας, στον «Παρνασσό» Αθηνών, στο Ινστιτούτο Goethe και στο «Βαφοπούλειο» Θεσσαλονίκης, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Α.Π.Θ., στις Internationale Musiktage Bad Leonfelden, στο Schloss Karlsruhe και στο Karlsruher Musentempel, στο πλαίσιο του συνεδρίου του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. «3 εποχές – 4 επέτειοι» κ.α. Συνεργάστηκε, μεταξύ άλλων, με μέλη της ΚΟΘ και με τις τραγουδίστριες Σοφία Κυανίδου και Αγγελική Καθαρίου, ενώ εμφανίστηκε ως σολίστ με τη Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης υπό τη διεύθυνση της Λίζας Ξανθοπούλου στο πλαίσιο των εορτασμών του Δήμου Θεσσαλονίκης για την Ημέρα της Γυναίκας (2008). Συνεργάστηκε επίσης με τον φιλανθρωπικό φορέα οργάνωσης συναυλιών “Live music Now” του Ιδρύματος “Yehudi Menuhin”. Έχει στο ενεργητικό της Α΄ παγκόσμιες εκτελέσεις έργων του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου.

Έχει τιμηθεί με βραβεία σε πανελλήνιους διαγωνισμούς πιάνου και ηχογράφησε για το γερμανικό ραδιόφωνο (SWR) και την ελληνική τηλεόραση (ΕΤ3).

Δίδαξε πιάνο στο Μουσικό Σχολείο Σερρών και από το 2004 διδάσκει στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης ως μόνιμη καθηγήτρια. Δίδαξε επίσης πιάνο στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Παν/μίου Μακεδονίας βάσει του ΠΔ 407/80.

Είναι μέλος της Ε.Ε.Μ.Ε. (Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση) και του Piano Podium Karlsruhe, ενός ανεξάρτητου φορέα μελέτης του πιανιστικού ρεπερτορίου και διοργάνωσης συναυλιών. Στο πλαίσιο των δράσεων του Συλλόγου αυτού, οργάνωσε συναυλία με έργα Ελλήνων συνθετών για πιάνο, που συνοδεύτηκε από ζωντανό σχολιασμό των έργων και προβολή διαφανειών.

Στη διδασκαλία της, εκτός από την περισσότερο τεχνική πιανιστική ερμηνευτική προσέγγιση, στην οποία εφαρμόζει επίσης στοιχεία της τεχνικής Alexander, συνδυάζει και διερεύνηση του μουσικού έργου μέσω τεχνικών ανάλυσης.

«Το παίξιμό της διακρίνεται από μια εκπληκτικά λεπτή ικανότητα στο toucher, που της δίνει σπάνιες δυνατότητες αποχρώσεων» (Γιάννα Πολυζωίδου, 2003)

«Η ερμηνεία της Ξένιας Θεοδωρίδου στις Παραλλαγές “Eroica” του Beethoven ήταν πραγματικά εξαιρετικού επιπέδου» (Paul Badura-Skoda, 2005)

«Σκοτεινές αποχρώσεις και λεπτές μινιατούρες: Συναυλία-πορτραίτο τεσσάρων Ελλήνων συνθετών στο Musentempel. […] Η Ξένια Θεοδωρίδου, με την υποστήριξη 14 πιανιστών, αρχαρίων 8 ετών ως επαγγελματιών, παρουσίασε έργα Μανώλη Καλομοίρη, Γιάννη Κωνσταντινίδη, Γιάννη Ανδρέου Παπαϊωάννου και Νίκου Σκαλκώτα. […] Η πιανίστρια έδωσε προσωπική έκφραση στην ιμπρεσιονιστικού ύφους Οδαλίσκη του Παπαϊωάννου […] Ανταποκρίθηκε με απόλυτη επιτυχία στις υψηλές τεχνικές απαιτήσεις της Σουίτας αρ. 2 του Σκαλκώτα» (Badische Neueste Nachrichten, 2006).

1. A. Skryabin, Sonate-Fantasie nr.2, op.19. Andante (απόσπασμα) Musikhochschule Karlsruhe, 2001

2.  S. Barber, Nocturno op.33 (απόσπασμα), Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 2010

3. Γ. Παπαϊωάννου,Φατμέ ΑΚΙ-Ντ 10 (απόσπασμα, με τη σοπράνο Μάρια Ντεβιτζάκη), Αμφιθέατρο Τελετών Παν/μίου Μακεδονίας, 2010

4. Ν. Σκαλκώτας, Σουίτα αρ. 3, Thema con variazioni Karlsruher Musentempel (2006)