Η Ομάδα Μουσειακής Αγωγής στο Μακεδονικό Μουσείο Αγώνα

5 Ιουλίου 2012

1η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ: ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ

(Προξένου Κορομηλά 23, τηλ. 2310.229.778)

ΔΕΥΤΕΡΑ 5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011 πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα για τους μαθητές των τμημάτων Γ1 και Γ3 της Γ΄ Γυμνασίου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: «Ταξιδεύοντας στο χρόνο πάνω σε μια πένα & ένα …ποντίκι!» μέσα στο πλαίσιο δραστηριοποίησης του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης ως προς τη μουσειακή αγωγή και την αντίστοιχη ψυχαγωγικοπνευματική καλλιέργεια. Στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι να κατανοηθεί αφενός το ιστορικό πλαίσιο της εξεταζόμενης περιόδου, και αφετέρου αυτό να αξιοποιηθεί δημιουργικά με την ανάλογη μουσική και ευρύτερα καλλιτεχνική ευαισθητοποίηση των μαθητών.

Έχοντας ως αφόρμηση το έντυπο υλικό που παρέχει το Μουσείο και με την ταυτόχρονη παράλληλη διερευνητική υποστήριξη έντυπου φωτογραφικού υλικού και αντίστοιχου κειμενικού και οπτικοακουστικού διαδικτυακού υλικού που επέλεξαν οι υπεύθυνες καθηγήτριες του σχολείου μας, οι μαθητές επεξεργάζονται το εθνο-ιστορικο-κοινωνικό πλαίσιο της περιόδου του Μακεδονικού Αγώνα, μελετούν και κρίνουν τις ιστορικές πηγές και καταθέτουν τις εντυπώσεις τους με συγκεκριμένες καλλιτεχνικές δραστηριότητες, που ολοκληρώθηκαν με την επίσκεψή τους ανά τμήμα στο χώρο του Μουσείου.

Σχετικό βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=X3yXr951KXg

Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα σε ενδοσχολικό πλαίσιο να μελετήσουν ανά ομάδες στο κάθε τμήμα πτυχές του Μακεδονικού Ζητήματος, στηριζόμενοι στο έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό του Μουσείου που τους διανεμήθηκε και αφορούσε τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
1. Ο βίος και η δράση του Παύλου Μελά,
2. Μορφές Μακεδονομάχων
3. Ο βάλτος των Γιαννιτσών
4. Η εκπαίδευση της Μακεδονίας στα χρόνια του Μακεδονικού Ζητήματος και του Μακεδονικού Αγώνα
5. Η ιστορία του κτιρίου όπου στεγάζεται σήμερα το Μουσείο.

Μπορείτε να δείτε στιγμιότυπα από την περιήγησή της στο Μουσείο.

Συμμετείχαν οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και πιο συγκεκριμένα:

από το Γ1: Aργυροπούλου Ευαγγελία, Βασιλειάδου Γεωργία-Κατερίνα, Βρόικου Κωνσταντίνα, Ελευθεριάδου Αλεξία-Δάφνη, Έμμογλου Ανδρέας, Ζέγος Θωμάς, Θέου Ευαγγελία, Θεοχάρη Αναστασία, Καϊτανίδης Αλκίνοος-Διονύσιος, Καραγκιοζίδου Σόνια, Καψάλη Ειρήνη, Κεχαγιάς Αλέξιος, Κόντα Αγγελική, Κόντος-Πανταζής Άγγελος, Κυριακού Γεώργιος-Γρηγόριος, Τσάρας Πέτρος-Άγις, Τσουκάνης Μηνάς, Φλωρούς Παναγιώτης και

από το Γ3: Γαραντούδη Γεωργία-Αελλώ, Ιωαννίδου Ειρήνη, Κατικαρίδης Ζαχαρίας-Ιωνάθαν, Κίκας Παναγιώτης, Κοντοπούλου-Αγγελοπούλου Δανάη, Κυζιρίδου Φελίσια, Κωτίδης Γεώργιος-Ραφαήλ, Λώτης Θεόδωρος, Μάλλα Φλώρα-Χρυσή, Μπόγρη Σαββίνα, Μποναφέ Μαργαρίτα, Ντερβεντλής Μαρίνος, Σιδηρόπουλος Ιωάννης, Τσίτου Χριστίνα, Χαλκιά Ιωάννα.

Πέραν αυτού, οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος παρείχαν στους μαθητές ενδεικτική βιβλιογραφία οπτικοακουστικού υλικού από το Διαδίκτυο και στο πλαίσιο αυτό ένα μέρος της πληροφόρησης ανέλαβε η φιλόλογος Παναγιώτα Αντωνίου, που οργάνωσε ενημερωτική συζήτηση με τους μαθητές με αφορμή το βιβλίο του Λ. Παπάζογλου: Φωτογραφικά Πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα (συλλογή Γ. Γκολομπία), έκδ. Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Οι μαθητές, χάρη στην οργανωμένη καθοδήγηση της μουσειολόγου και υπεύθυνης του προγράμματος, κ. Περσεφόνης Καραμπάτη, ήρθαν σε επαφή με τα πλούσια εκθέματα του μουσείου και ανέλαβαν την επιτόπια «ξενάγηση» των συμμαθητών τους, βάσει της θεματικής που είχε πρότερα αναλάβει να επεξεργαστεί η κάθε ομάδα. Άλλοτε με την παραστατικότητα των εικόνων και των λόγων και άλλοτε με τη συνέργεια που απαιτεί το «παιχνίδι» (όπως αυτό της δημιουργίας μηνύματος σε μυστικό κώδικα και της αποκωδικοποίησής του), οι μαθητές ανακάλεσαν το παρελθόν του τόπου τους και μυήθηκαν στις εθνικές αμφιταλαντεύσεις του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, καθώς και στους αιματηρούς αγώνες που καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό το σύγχρονο εθνικό και γεωγραφικό μας παρόν. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, φωτογραφίες εποχής και μικροαντικείμενα καθημερινής ή ειδικής χρήσης που στολίζουν τις προθήκες του Μουσείου φανέρωσαν στους επισκέπτες τους πτυχές μιας ιδιαίτερης ιστορικής συγκυρίας.

Χαρακτηριστικό του ζωηρού ενδιαφέροντος των μαθητών και της θερμής ανταπόκρισης σε αυτό της υπευθύνου, κυρίας Καραμπάτη, ήταν η είσοδος των μαθητών στο ερευνητικό κέντρο του Μουσείου και η πρόσβαση στο αρχειακό υλικό που διαφυλάσσεται εκεί.

Συνοδοί-καθηγητές ήταν οι καθηγήτριες: Αναστασία Αρζόγλου (Φιλόλογος – υπεύθυνη μουσειακής αγωγής), Δήμητρα Σαμαρά (της Αγγλικής Φιλολογίας), Ελένη Τζημούλη (Φιλόλογος – υπεύθυνη μουσειακής αγωγής) και Σοφία Χασιώτη (Θεολόγος).

[Το κείμενο συντάχθηκε από τις υπεύθυνες καθηγήτριες, το βίντεο δημιουργήθηκε από την Α. Αρζόγλου και το υλικό παραχωρήθηκε από την Α. Αρζόγλου]