Η Ομάδα Μουσειακής Αγωγής στα Ι.Α.Π.Ε. και Ε.Σ.Μ.Β.Ε.

Η Ομάδα Μουσειακής Αγωγής στα Ι.Α.Π.Ε. & Ε.Σ.Μ.Β.Ε.

6 Ιουλίου 2012

4η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ:

α) στο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ «ΜΙΚΡΑΣΙΑ» – ΑΙΘΟΥΣΑ «ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ» (ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ) Μητροπολίτου Καλλίδου 108 – Καλαμαριά, τηλ. 2310/419.552 και

β) στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ (Ι.Α.Π.Ε.)
(Ανδρέα Παπανδρέου 29Α, Αγ. Ιωάννης, Καλαμαριά, τηλ. 2310/432.091)

ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012

Η τέταρτη, κατά σειρά, δραστηριοποίηση του σχολείου μας ως προς τη μουσειακή αγωγή αφορούσε τους μαθητές της τρίτης γυμνασίου (τμήμα Γ2) και περιελάμβανε διττή παιδαγωγική επίσκεψη:
1. Στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού (Ι.Α.Π.Ε.) του Δήμου Καλαμαριάς
και
2. Στο Λαογραφικό Μουσείο «Μανόλης Ανδρόνικος» (Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού) της Ένωσης Σμυρναίων-Μικρασιατών Βορείου Ελλάδος.

Σκοπός της συγκεκριμένης δραστηριότητας ήταν να αντιληφθούν και να αξιολογήσουν οι μαθητές το ρόλο και τη λειτουργία δύο διαφορετικών θεσμικών οργάνων: του ιστορικού αρχείου και ερευνητικού κέντρου από τη μια και του μουσείου από την άλλη.
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα που υλοποίησαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της επίσκεψης συνδυάστηκε με τις διδακτικές ενότητες του μαθήματος της ιστορίας γ΄ γυμνασίου που πραγματεύονται τον ελληνισμό της Μικράς Ασίας και του Πόντου, τη Μικρασιατική Εκστρατεία, την Καταστροφή, τον ξεριζωμό και την προσφυγιά του Eλληνισμού της καθ’ ημάς Ανατολής.
Στο Ι.Α.Π.Ε. οι μαθητές παρακολούθησαν αρχικά ένα ιστορικό βίντεο με θέμα την Προποντίδα, στη συνέχεια είδαν από κοντά τους χώρους φύλαξης του αρχειακού υλικού και παρατήρησαν ανά ομάδες ένα μέρος του φωτογραφικού αρχείου. Η επίσκεψη έληξε με την παρακολούθηση ενός ντοκυμαντέρ που αφορούσε προφορικές μαρτυρίες σχετικά με τη Μικρασιατική Καταστροφή και την προσφυγιά από πρόσφυγες της πρώτης γενιάς. Η ιστορικός του Ι.Α.Π.Ε. Μαρία Καζαντζίδου συντόνισε όλο το πρόγραμμα της ενημέρωσης και της εκπαιδευτικής επίσκεψης των μαθητών μας, οι οποίοι καλούνταν κατά τη διάρκεια της περιήγησής τους να απαντήσουν σε ερωτηματολόγια που ετοίμασαν οι καθηγήτριες της μουσειακής αγωγής πάνω στα αντίστοιχα θέματα.

Ακολούθησε η ξενάγηση του τμήματος στο Μουσείο «Μανόλης Ανδρόνικος» της Ένωσης Σμυρναίων-Μικρασιατών Β.Ε., όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν παραδοσιακές αυθεντικές ενδυμασίες της Μικράς Ασίας, εργόχειρα και υφαντά, είδη οικιακής χρήσης, τίτλους συμβολαίων και κτηματικών περιουσιακών στοιχείων της οθωμανικής αυτοκρατορίας, ευαγγέλια καραμανλίδικης γραφής, όπως και τα στρατιωτικά μετάλλια του στρατηγού Περικλή Καλλιδόπουλου ή το κύπελλο του Βαλκανιονίκη Αριστοτέλη Σαχτούρη και άλλα. Η αυτενέργεια δεν έλειψε και εδώ, καθώς οι μαθητές κλήθηκαν να λύσουν, με βάση τα εκθέματα, ένα ιστορικό σταυρόλεξο που προετοίμασαν οι καθηγήτριές τους.

Συνοδοί καθηγητές ήταν οι υπεύθυνες καθηγήτριες της μουσειακής αγωγής, Α. Αρζόγλου και Ε. Τζημούλη.

[Το υλικό παραχωρήθηκε από την Αναστασία Αρζόγλου]